Plac Solidarności

O tym projekcie

Plac Solidarności w Gdańsku

Projekt konkursowy: 2023

Strukturą kompozycyjną projektu są szerokie, jak na teren śródmiejski, obszary zieleni, zarówno przyulicznej w postaci szpalerów przywracających pierwotny charakter ulic Gdańska, jak i parków linearnych, zielonego torowiska tramwajowego, zadrzewień stanowiących także scenografię i bufor wyciszający oddzielające historyczne i ideowe SACRUM od współczesnego profanum oraz nakierowującą wzrok na to, co ważne lub warte podkreślenia; zasłaniającą to, czego nie można wyburzyć – zgodnie z wykonanymi na potrzeby projektu analizami wnętrz krajobrazowych – aż po zielone dachy. Kluczowym uzupełnieniem tego założenia jest rekreacyjny dach budynku Miejskiego Ośrodka Rzemiosł Stoczniowych, zwanego dalej MORS będących kontynuacją posadzki Placu oraz ścianą buforująca przestrzeń Placu od pozostałej części współczesnego miasta.

Budynek MORS jest z założenia najważniejszym uzupełnieniem obszaru konkursowego i nowym, oczekiwanym przez gdańszczan i gdańszczanki symbolem współczesnego miasta stoczniowego. Forma budynku wynika z szacunku do tego, co jest już wartościowe i wynika z analiz struktury urbanistycznej – kłaniając się ku Placu Solidarności – daje przestrzeń do kontemplacji i uczestniczenia w wydarzeniach okolicznościowych odsłaniając charakterystyczną elewację ECS, jednocześnie od północy budując nową pierzeję ul. Nowomiejskiej harmonijnie wchodząc w relację z boczną elewacją Centrum Solidarności.

Podstawowym rdzeniem komunikacyjnym obszaru konkursowego jest ul. Wały Piastowskie przechodząca w ul. Jana z Kolna, których przekrój został diametralnie zmieniony w wyniku szybko zmieniającego się paradygmatu mobilnościowego, odchodzącego od priorytetyzowania samochodów na rzecz alternatywnych sposobów przemieszczania się, w szczególności ruchu pieszego i rowerowego. Nowy przekrój ulic Wały Piastowskie i Jana z Kolna buduje charakter ulicy o ruchu uspokojonym (węższe jezdnie, częstsze i bezpieczniejsze przejścia dla pieszych, szerokie chodniki i towarzyszące im drogi dla rowerów, przystanki autobusowe i tramwajowe), co jest spójne zarówno ze zmianami wprowadzonymi i planowanymi od strony al. Marynarki Polskiej, jak i rozwiązaniami, postulatami i koncepcjami, o których na przestrzeni kilku ostatnich lat słychać na temat przeskalowanych dróg, otaczających Główne i Stare Miasto. Należy podkreślić, że otaczająca obszar konkursowy al. Popiełuszki wraz z estakadą stanowią element odciążający ten rejon z ruchu samochodowego.

Kategorie:  Przestrzeń